środa, 11 lipca 2012

Chlebek pszenno żytni

Przepis wzięłam z tego bloga http://chleb-i-inne-przepisy.blogspot.com/ - dla mnie najlepszego bloga o chlebie. Od niego wszystko się zaczęło :)

Składniki na zaczyn (400 g):

* 50 g zakwasu zytniego
* 200 g mąki żytniej
* 200 g wody

Składniki na ciasto chlebowe:

* 100 g mąki żytniej chlebowej
* 300 g mąki pszennej
* 150 ml letniej wody lub maślanki (u mnie woda)
* 1 i 1/2 łyżeczki soli
* 1 łyżeczka cukru
* 20 ml oleju
* 400 g zaczynu

Zaczyn należy zacząć już około 1 i 1/2 dnia przed planowanym pieczeniem.Mąkę i wodę dodawać w 3 etapach (zaczyn 3-fazowy).Do niego dodajemy resztę składnikow i wszystko mieszamy.Odstawiamy na 20 minut i po tym czasie jeszcze raz krótko wyrabiamy.Formujemy bochenek lub przekładamy do podłużnej keksowej formy.Pozostawiamy na 2-4 godziny do podwojenia objętości.W piecu nagrzewamy wcześniej blachę lub kamień.Pieczemy najpierw przez 10 minut w 230"C , a nasępnie obniżamy do 200"C i dopiekamy jeszcze przez 35 minut.

Moje uwagi: tak ja wykonywałam etapy wykonywania zaczynu:
  • 50g zakwasu + 70g mąki + 70g wody - wymieszać, po 7h  65g mąki + 65g wody po kolejnych 6h dodałam 65g mąki + 65g wody i zostawiłam na 4h
  • używam zawsze przegotowanej ostudzonej wody

Tak chleb wyglądał u mnie:



3 komentarze:

  1. Kasiu, chlebek przepiękny, gratulacje!

    OdpowiedzUsuń
  2. A jeszcze chciałam dodać że w Polsce mieszkałyśmy dosyć blisko siebie, bo ja pochodzę z Jaworzna :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To faktycznie nie daleko :) A z chleba jestem bardzo dumna :D ukłony dla mojego zakwasu :)

    OdpowiedzUsuń